Iværksættermagasinet - af iværksættere til iværksættere

5 tips til at beskytte dig mod dårlige betalere

0

Forsinket eller manglende betaling af fakturaer kan efterlade en lille virksomhed med alvorlige pengeproblemer. Her er fem gode tips til, hvordan man indgår et forhold til en ny kunde, så der er styr på alle foranstaltninger, når det kommer til at få det, som du har ret til.

Forsinket betaling af fakturaer kan i værste fald føre til insolvens – især som mikrofirma – så hvordan kan du beskytte dig selv mod denne ikke ligefrem ønskede situation?

Overvej scenariet, der er således: Du får en ny kunde, så du beder dem om nogle korte detaljer – navn, leveringsadresse, og hvad de vil bestille. Det er en væsentlig første ordre for din virksomhed og lige, hvad du har brug for i øjeblikket, da pengestrømmen er lidt beskeden, og den nye kundes kontantindsprøjtning vil hjælpe med at lette noget af det økonomiske pres. Du sørger for, at ordren leveres, og afleveringsnotatet er underskrevet. Kunden modtager varerne, og du sender dem en faktura med dine sædvanlige betalingsbetingelser og den sædvanlige betalingsperiode.

Betalingsperioden når en ende – og der er ikke modtaget en betaling. Der har heller ikke været nogen kontakt fra kunden. Du forsøger at ringe for at skubbe gang i betalingen. Du får intet svar. Du forsøger igen den næste dag og bliver måske fortalt, at personen i røret ikke længere arbejder for virksomheden, og at personen intet ved om ordren. Denne person kan ikke autorisere betalingen, og chefen er ikke tilgængelig.

Lyder det familiært? Desværre er dette scenarie alt for almindeligt for nogle, hvilket efterlader mange små virksomhedsejere med stress, der efterfølger ubetalte regninger og en begrænset pengestrøm, som burde betale personalelønninger.

For at undgå denne uvelkomne situation er det vigtigt, at du ved, hvem du laver forretning med. Her er en række forholdsregler, du kan følge for at beskytte dig selv, når du indgår et forhold til en ny kunde.

Kend dine kunder

Du bør vide, hvem du laver kontrakter med, og hvad virksomhedens juridiske entitet er. Er det en rigtig forretning? Er det en enkelt erhvervsdrivende eller et aktieselskab? Kan du give selskabet et fysisk besøg? Vær ikke for genert til at bede om identifikation, der kan bevise, at virksomheden er legitim. Vær nysgerrig, og stil så mange spørgsmål, som du kan, på forhånd for at sikre, at du ved præcis, hvem du har at gøre med, og at det er et ægte firma.

Underskriv

Beskyt dig selv, hvor det er muligt, med et robust sæt Vilkår og Betingelser, og få kunden til at underskrive en kontrakt. Sørg for, at leveringsanvisningerne udelukkende underskrives af autoriserede personer.

Gør dit forarbejde

Vær sikker på, at din kunde er opmærksom på dine betalingsbetingelser, og ring evt. til dem for at sikre, at din faktura er modtaget. Få fat i en kreditrapport fra kunden for at kontrollere, at det er sandsynligt, at de vil forblive in business i den nærmeste fremtid, samt for at vurdere dine chancer for at blive betalt. Når du har sendt en faktura, kan du ringe til kunden for at sikre, at de har modtaget den, og spørge, om de har nogle spørgsmål.

Hav styr på procedurer og praksis

Sørg for, at dine procedurer for kontakt med en ny kunde holdes ajour og efterfølges af alle i virksomheden.

Hold også øje med dine eksisterende kunder

Hvis en af ​​dine kunders forretninger begynder at vise tegn på at være i problemer, bør du passe dine egne interesser og overveje kortere betalingsbetingelser, fastsætte kreditgrænser eller spørge virksomheden om et depositum eller lignende, hvis det er nødvendigt.

Virksomhederne bliver nødt til at lægge lige så meget arbejde i at sikre, at de bliver betalt, som de gør for at sikre nye ordrer og leverancer. Hvis alt andet fejler, kan advokatfirmaer indblandes for at hjælpe med at indhente ubetalt gæld, men de effektive fem trin ovenfor kan dog forhindre dig i at falde i et sort hul af ubetalte regninger i første omgang.

Leave A Reply

Your email address will not be published.